תקנון בית משותף והחשיבות שלו חיים שלווים בבניין

אם גם אתם, כמו מרבית האנשים במדינה שלנו, חיים בבית משותף, אתם יודעים לומר איזה אתגרים העניין הזה מציב. אומנם זה נכון שמצד אחד החיים בבית משותף מאוד נוחים, כי האחריות למבנה כולו היא לא רק שלנו, אלא היה משהו שאנחנו חולקים עם שאר הדיירים, אך בפועל זה גם מורכב. איך מתנהלים בצורה נכונה? ואיך בכל זאת אפשר לוותר על כמה שיותר ויכוחים מיותרים? בדרך כלל הוויכוחים העיקריים כוללים את אופן השימוש בשטחים הציבוריים, כאשר הכוונה בשטחים ציבוריים ומשותפים היא לכל מה ששייך לבניין עצמו וכתוצאה מכך לכל בעלי הדירות. למשל, החצר, הגינה, החניה, הלובי או אפילו המעליות. על מנת שניתן יהיה לצמצם כמה שרק אפשר את אותן דילמות שמתעוררות לא פעם בין בעלי הדירות בבניין, הוחלט בישראל על תקנון בית משותף, ולכן הגיע הזמן שגם אתם תכירו את המושג הזה.

תקנון בית משותף מצוי או מוסכם?

ברירת המחדל בישראל בנושא של תקנון בית משותף היא תקנון מצוי. כלומר, כל עוד בעלי הדירות בבניין לא החליטו לשנות את התקנון הסטנדרטי, הרי שהתקנון שעליו פיו הם יצטרכו לפעול הוא התקנון המצוי. ברוב המקרים אנחנו רואים שזו אכן ברירת המחדל הטבעית של בעלי הדירות, אך במקרים אחרים אנחנו רואים שבעלי הדירות החליטו להסכים ביניהם על תקנון אחר. התקנון המוסכם מתייחס ללא מעט סוגיות שעולות לא פעם במסגרת החיים בבית המשותף, כמו למשל: מתי מקיימים את אספות וועד הבית או כמה כל דייר צריך לשלם על אחזקת המבנה המשותף. לעומת זאת, כאשר מדברים על תקנון בית משותף מוסכם, אנחנו רואים שהדבר המשמעותי ביותר הוא שצריך רוב של בעל הדירות ששני שלישים מהרכוש המשותף צמוד לדירות שלהם. אם לא יהיה רוב כזה לתקנון לא ניתן יהיה להעביר אותו בשום דרך. כמו כן, כאשר מדברים על תקנון בית משותף מוסכם, אנחנו חייבים להקפיד על כך שהוא לא יפגע בזכויותיהם של בעלי הדירות בבניין.

מה ניתן לעשות אם חלק מהדיירים לא מקפידים על חוקי התקנון?

זו עוד שאלה שתמיד חוזרת על עצמה בסוגיות כאלה, כי אומנם, מצד אחד, יש לנו תקנון בית משותף כדי להקל על חיינו המשותפים, אך מצד שני, בסופו של דבר כל דייר יכול להתנהג אחרת. לכן חשוב להיות מודעים לקיום התקנון הזה, וחשוב גם להבין שבמידה ואחד מהדיירים פוגע בשלום הבניין או בנוחות הדיירים האחרים, בהחלט צריך לעשות משהו בנידון. לרוב הצעד הראשון יהיה לדבר עם אותו דייר על התנהגותו במרחב הציבורי, אך במידה והשיחות לא מועילות, כמובן שניתן יהיה גם לפנות לצעדים הרבה יותר דרסטיים, מה שאומר שלא פעם העניין יגיע גם לפתחו של בית המשפט.