סוללות של רכב חשמלי - סכנת התלקחות

הסיכונים של סוללות ליתיום כבר כאן "בזכות" האופניים החשמליים.
המעבר למכוניות חשמליות מגדיל את הסיכון ומביא אותו למרחב הציבורי

טרגדיה נוראה שהתרחשה בפתח תקווה העלתה לסדר היום את הסיכונים הבטיחותיים של סוללות ליתיום, המשמשות במגוון מכשירים חשמליים, בכלל זה אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים, וגם במכוניות חשמליות.

מסתבר כי השריפה הקשה, שהביאה למותו של הנער בן ה-12 אמיל יהודה אלופר ז"ל, נגרמה מסוללת הליתיום של הקורקינט שלו, שהיה בטעינה והתלקח.

כתבה באתר כלכליסט מוכיחה כי הטרגדיה בפתח-תקווה אינה מקרה יחיד או יוצא דופן – סוללות ליתיום עלולות להתלקח בשעת הטעינה, וכאמור לגרום לאסון.

עפ"י הנתונים העדכניים ביותר (2018) הגורם העיקרי "לשריפות ליתיום" אלו הן הסוללות של אופניים חשמליים, שהפכו נפוצים מאוד. נתונים אלה מתייחסים לתקופה שלפני הפריצה הגדולה של מכוניות חשמליות בשנת 2021.

כלומר, מה שהיה עד היום בעיה של דיירים בודדים, יהיה בעיה של כלל הדיירים ובאחריות ועד הבית.

אופניים חשמליים – סכנת התלקחות

אופניים חשמליים – סכנת התלקחות

  • ליידע את הדיירים לגבי הסיכונים הכרוכים בשימוש בסוללות ליתיום.לקבוע כללים ונהלים לאחסון וטעינה של כלים חשמליים במרחב הציבורי.

  • לקבוע כללים ונהלים לאחסון וטעינה של כלים חשמליים במרחב הציבורי.

  • להתקין גלאי עשן (ולהמליץ גם לדיירים).

  • להיערך כבר עכשיו לעידן כל מכוניות חשמליות.

בגיליונות הקרובים של מידעון בר-עוז נרחיב בנושא היערכות הבניין והוועד לעידן הרכב החשמלי.

כללי בטיחות לשימוש בסוללות ליתיום

  • לא להשאיר סוללה במצב טעינה ללא השגחה.

  • בסיום הטעינה יש לנתק את המטען מהסוללה.

  • חשוב להשתמש רק בסוללה ומטען מקוריים.

  • אין לבצע טעינה של סוללה חמה (למשל, בסיום נסיעה).

  • אין לבצע טעינה בסמוך לחומרים דליקים.

  • אין לטעון יותר מסוללה אחת בשקע אחד (מניעת עומס).