ביטוח מבנה סעיף רעידת אדמה

שאלות ותשובות 

אתם שאלתם ואנחנו עונים

לדעת מומחים היות שבעבר התרחשו באזורנו רעידות אדמה הרסניות קיים סיכוי להתרחשות רעידת אדמה הרסנית כזו גם בעתיד. כיום לא ניתן לחזות את זמן התרחשותה של רעידת אדמה ולכן כדאי להיערך לקראתה. רכישת ביטוח מבנה הכולל סעיף כנגד רעידת אדמה הוא חלק מהערכות זו.

בנין בסכנת קריסה

מה מכסה סעיף רעידת אדמה בביטוח בית משותף ?

הסעיף מכסה נזקים שיגרמו לרכוש המשותף כתוצאה מרעידת אדמה או צונאמי.
הרכוש המשותף הינו כל החלקים המשותפים בבנין כגון : לובי, מעליות, חדר גנרטורים, חדר משאבות, מקלט, חדר מדרגות, לוח חשמל ראשי של הבנין, צנרת מים/ביוב/הסקה של הבנין, דחסנית אשפה, חדר דיירים, גג ומתקנים משותפים שנמצאים בגג, חניון תת קרקעי, מערכות כיבוי אשהפזורות בבנין (צנרת כיבוי אש , מערכת ספרינקלרים וכו')

כמובן שהשירותים זמינים למשתמשים במחשב ובטלפון, הם מותאמים לעבודה משותפת, רובם ככולם ניתנים חינם. מרבית השירותים בחשבון גוגל נחשבים בין הטובים בתחומם, אם לא המובילים.

אם יתרחשו שתי רעידות אדמה זו אחר זו בהפרש של יומיים, האם נדרש לשלם שתי השתתפויות עצמיות?

לא. 
ידוע שלרוב לאחר רעידת אדמה יגיעו רעידות נוספות בתוך 72 שעות. רעידות אדמה שאירעו במשך 72 השעות שאחרי רעידת האדמה הראשונה, יחשבו כאירוע אחד.

האם סכום הביטוח שבפוליסת בית משותף תספיק לבנות את כל הבניין מחדש ?

לא, ביטוח בית משותף מכסה את הרכוש המשותף בלבד.

קיימים שני מצבים לאחר מקרה רעידת אדמה:

  • רעידת האדמה לא גרמה לטוטל לוס בבניין, אך נגרמו נזקים רבים לרכוש המשותף ולכמה דירות.
    לדוגמא : שתי מעליות קרסו, חלק מחניון תת קרקעי ניזוק, חדר מדרגות ולובי ניזוקו, מערכת ביוב קרסה ויש צורך להחליפה בחדשה ועוד 4-5 דירות ניזוקו.
    נניח שנזק לרכוש המשותף מסתכם ב 3,000,000 ₪ – בדיוק בשביל זה נרכש הביטוח.
    הנזק לדירות לא מכוסה וכל דייר יצטרך לשפץ את ביתו. אם הדייר רכש ביטוח דירה שכוללת רעידת אדמה אזי יפנה לחברת הביטוח שלו לקבל פיצוי.
    הועד אחראי להחזיר את הרכוש המשותף לקדמותו, למצב נורמלי של חיים בבנין ובמקרה זה סעיף רעידת אדמה מציל את הדיירים בבנין.

  • רעידת אדמה גרמה לטוטל לוס מוחלט לבניין. במצב כזה כל בעלי הדירות צריכים להפעיל את ביטוח הדירה שלהם. סכום הכסף שייאסף מכל דירה ביחד עם סכום הביטוח של רכוש משותף אמור לשמש לבניה של הבניין מחדש.
    דעתי האישית במקרה זה שאין סיכוי שבנין יבנה מחדש כל כך מהר מהסיבות הבאות:
    ההסתברות שרק הבניין שלך קרס וכל התשתיות של השכונה מסביב נשארו שלמות שואף לאפס. סביר להניח שאם הבניין קרס אז הוא חלק מהרס מוחלט של כל השכונה. גם אם יש ביטוח דירה לכל הדיירים בבניין + ביטוח לוועד על רכוש משותף, כיצד קבלנים יגיעו לבנות הבניין מחדש בתוך אזור הרוס לגמרי ?
    ונניח שכן ניתן להגיע ולבנות, האם מישהו רוצה לגור בבניין בתוך רובע של הריסות?
    אני מניח שהתשובה שלילית, ולכן לדעתי, במקרה של הרס מוחלט סביר להניח, שלקוחות שנשארו בחיים ושרדו את האירוע, ייקחו את כספי הביטוח ויעברו לגור במקום אחר.
    המדינה ככול הנראה תבנה תכנית מתאר חדשה לרובע ובעתיד הדיירים יקבלו דירה חדשה, להערכתי האישית זה ייקח בין 5-10 שנים מיום האירוע.

האם עדיין מומלץ לרכוש ביטוח לרעידת אדמה ?

חד משמעית – כן. 
תפקידו של הוועד לדאוג לרכוש משותף ולא למקרים של טוטל לוס. 
במקרה של הרס חלקי ברכוש משותף וועד הבית יצטרך לדאוג לשפץ הבניין ולהחזיר מצב לקדמותו.