האם הדיירים מוגנים מפני סיכוני סייבר?

איומי הסייבר מגיעים היום לכל בית.
ההגנות הטכנולוגיות חשובות מאוד אך לא פחות חשוב 'ביטוח סייבר ביתי'

האם אתם מזהים בקרב הדיירים חשש מפיגועי סייבר?

יש להניח שמדברים על זה יותר מאי פעם, אלא שהדיבור על סיכוני סייבר יותר חזק מהמודעות לאיומים עצמם; רבים מדברים על זה כתופעה שהיא אמנם מסוכנת אבל לא נוגעת אליהם – כי זה נוגע רק לעסקים, כי הם קטנים ולא חשובים מכדי לעניין מישהו, כי יש להם אנטי וירוס.

ובכן, המציאות הכואבת היא שאיומי הסייבר הגיעו גם הביתה, והם רק הולכים ומתגברים ככל שיש יותר מכשירים שמחוברים לרשת האינטרנט – מחשבים, טלפונים, והיום גם טלוויזיות ואפילו מזגנים ומקררים.

מחשב ביתי – ביטוח סייבר

מדוע גוברים סיכוני הסייבר ברשתות ביתיות?

  • העלייה העצומה בכמות המכשירים ובהיקפי השימוש באינטרנט יוצרים מצב של חשיפה מתמדת לאיומי סייבר.

  • המעבר לעבודה מהבית, כתוצאה ממשבר הקורונה, מגדילה עוד יותר את מצבי החשיפה לסיכונים ברשת.

  • מרבית האיומים הם איומים אוטומטיים שמופעלים באמצעות רובוטים שמחפשים פרצות. הרובוטים האלה, ברובם הגדול, אינם מבדילים בין רשתות עסקיות וביתיות. ככל שהרובוטיקה העוינת משתכללת כך גוברים הסיכונים.

  • כיום כבר יש פשעי סייבר שהופכים גם קורבנות "קטנים" לרווחיים. לדוגמא, מתקפות כופר. קורבנות של מתקפות כופר עלולים לספוג נזקים של אלפי שקלים. דוגמא נפוצה נוספת היא גניבת זהות, שבעצם מאפשרת לגורמים עוינים להשתלט על חשבונות פיננסיים.

האם תוכנות הגנה לא מונעות את הסכנה?

תוכנות הגנה כגון אנטי וירוס ופייר-וול הן חשובות מאוד. כך גם התנהגות זהירה ברשת (לא ללחוץ על קישורים ממקור לא מוכר, לא למסור פרטי מידע וכד').

כל אלה מיועדים למנוע נזקי סייבר והם מצליחים ברוב המקרים. לכן ההמלצה לכל מי שיש בביתו מכשירים המחוברים לרשת (למי אין?) היא להתקין את ההגנות הטכנולוגיות ולסגל לעצמו כללים של התנהגות בטוחה ברשת.

אז למה צריך ביטוח סייבר?

כמו כל ביטוח, גם ביטוח סייבר לא יכול למנוע נזקים, אלא מיועד לפצות על נזק שכבר קרה. כלומר, ביטוח סייבר הוא המכשיר היחיד למקרה שההגנות הטכנולוגיות קרסו (וזה קורה) או כאשר מישהו עושה טעות שמכניסה את האיום לרשת הביתית (גם זה קורה, כידוע).

אפשר לקרוא לביטוח סייבר 'הגנה פיננסית'.

מהו בעצם ביטוח סייבר ביתי?

ביטוח סייבר ביתי הוא למעשה הרחבה לביטוח דירה שמספקת שורה של כיסויים לנזקי סייבר אפשריים:

  • פריצה לחשבונות פיננסיים וגניבת כספים.

  • מתקפות כופר לשחרור מחשבים ומידע.

  • שחזור מידע שנפגע באירוע סייבר.

  • הונאות פיננסיות מסוג 'פישינג' ואחרות.

  • גניבת זהות.

  • עלויות כתוצאה מנזקי "שיימינג" (למשל, טיפול פסיכולוגי).

מה העניין של ועד הבית?

כפי ששמתם לב, אנחנו מעודדים את ועד הבית להיות ערני לצרכי הביטוח הפרטי של בעלי הדירות והדיירים, וחושבים כי כדאי לחברי הוועד להכיר את הסיכונים ואת הפתרונות.

בעניין המסוים של סיכוני סייבר, לוועד יש אינטרס ברור שהרשתות הביתיות יהיו מוגנות בכל האמצעים הטכנולוגיים, שכן עשוי להיות קשר בין הרשתות הביתיות לרשת בה משתמש הוועד.