עמדת טעינה לרכב חשמלי

עידן הרכב החשמלי מתעכב קצת בגלל משבר הקורונה, אבל ועד הבית כבר צריך להתכונן לדרישה הצפויה

חברת המכוניות טסלה (Tesla), המייצרת רכבי יוקרה חשמליים, מתכננת להיכנס גם לשוק הישראלי. למעשה, ההשקה המתכננת והפתיחה של אולם התצוגה בישראל מתעכבת רק בגלל משבר הקורונה.

כניסה של מותג בסדר גודל של טסלה לזירת הרכב המקומית, מסמנת בפועל את תחילתו האמיתית של העידן החשמלי בישראל.
כבר לא מדובר בניסיונות הרואיים כדוגמת בטר-פלייס שנכשלה, אלא בחברה בינלאומית מצליחה שמוכרת עשרות אלפי מכוניות בשנה, עם קצב הזמנות בתנופה.
עפ"י דיווחים שונים, בישראל נרשמו עד כה כמה עשרות הזמנות לרכבי טסלה.
גם מותגי רכב אחרים מתכננים להציע מכוניות חשמליות לצרכן הישראלי.

עמדת טעינה לרכב חשמלי

 

אתם, חברי הוועד, צפויים לפגוש בשנים הקרובות דיירים שרכשו רכב חשמלי וזקוקים לעמדות טעינה. מומלץ מאוד להיערך לכך כבר בתקופה הקרובה, לפחות ברמת הידע, על מנת שתוכלו לתת מענה מהיר וחלק.

המצב החוקי בישראל עדיין אינו מתייחס באופן ייחודי לנושא של עמדות טעינה בבתים משותפים. כלומר, העניין כפוף לחוקים הקיימים (חוק המקרקעין):
כל דייר שירצה להתקין בשטח החניה שלו עמדת טעינה לרכב חשמלי, יידרש להסכמה של כל הדיירים, אלא אם בתקנון מצוין במפורש אחרת לגבי התקנות פרטיות במרחב ציבורי.
לדוגמא, תקנון עשוי לאפשר הסכמה של רוב הדיירים ולא של כולם.

כדאי להביא את הנושא של עמדות הטענה לידיעת הדיירים באופן מסודר, ולהניע תהליך של עיון, מחשבה, דיון והסכמה לגבי הצעדים שוועד הבית צריך לנקוט לקראת העידן החשמלי.

ניתן ללמוד על הנושא באתר משרד האנרגיה, שמטפל בכל הקשור לעמדות טעינה בדרכים, במרחבים ציבוריים כגון מרכזי קניות, וחניונים, ובהקצאת מקומות חניה מתאימים ברחובות.

בעת תכנון של פתרון כולל לסוגיית הרכבים החשמליים בבניין, יש לשים לב לנקודות הבאות:

  • תשתית חשמל ופריסת עמדות טעינה
  • בחירת עמדות טעינה (ניתן להסתפק בעמדות "איטיות" המבוססות על מערכות חשמל ביתיות)
  • צריכת חשמל וחיוב הדיירים עבור הצריכה
  • אסתטיקה של המרחב הציבורי
  • תחזוקה

ניתן להניח כי בעתיד בתי דירות כבר יכללו פתרון לרכב חשמלי כחלק מתוכנית הבנייה הבסיסית. כעת כל ועד בית יצטרך לפעול לפי תוכנית ייחודית שלו. כאמור, זה מעבר לפינה וכדאי צאת לדרך עם התוכניות.