מעליות ועוד

למה המעליות עולות יותר?

סעיף השירות למעליות והאחזקה של המעליות הוא, בדרך כלל, הגדול ביותר בתקציב ועד הבית. תמונת מצב

מאת: שרון ברדה, מומחה למעליות

בדרך כלל, השירות למעליות הוא הסעיף הכבד ביותר בתקציב של בתים משותפים. זאת גם הסיבה שאנחנו הולכים לעסוק בנושא זה – מעליות – בהרחבה רבה במידעון בר-עוז.

לפתיחה נתמקד בשאלה הוותיקה 'מדוע תקציב המעליות הוא כל כך משמעותי?' ובשאלה החדשה יותר 'מדוע העלות של אחזקת המעליות בבית משותף תופחת?'

ניתן גם טיפ קצר מה אפשר לעשות כדי לחסוך.

רקע כללי: תחזוקת מעליות מעוגנת בחוק

עפ"י חוק במדינת ישראל, כל בעל מעלית (בית משותף, למשל) מחויב להיות קשור בהסכם שירות עם חברת מעליות לצורך שירות ואחזקה של המעליות שבאחריותו. ההיגיון בחוק זה הוא ברור. הפיקוח על קיום הוראות החוק מבוצע ע"י משרד העבודה.

צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (התקנת מעליות ומתן שירות למעליות), תשמ"ד-1984
אתר הממשלה: מעליות, דרגנועים ומעלונים

קיימים שני סוגי הסכמים לשירות למעליות:

הסכם רגיל – תחזוקה שוטפת אשר כולל תיקון ואחזקה אך אינו כולל עלות חלקי חילוף.

הסכם מקיף/מורחב – כולל בתוכו את מרכיב העבודה וכן את מרכיב החלקים, עם החרגות והסתייגות. הסכם מסוג זה יקר יותר בכ-60%.

תופעה: הוועד כבר לא מסתפק בהסכם ברירת המחדל

בשנים האחרונות, ככל שהעלויות האחזקה והשירות למעליות בבניין תפחו, ועדי בתים, במיוחד בבתים מרובי דירות, החלו לחפש חלופות להסכמי ברירת המחדל של חברות ההתקנה וזכייני היצרנים של המעליות (קונה, שינדלר, דומוספליט, מיצובישי ועוד) – ההסכם שמגיע עם הקבלן או היצרן.

בישראל יש הרבה חברות שמספקות שירות למעליות ולוועדי בתים יש חלופות איכותיות וחסכוניות. החיסכון יכול להגיע לעשרות אחוזים.

גורמים המשפיעים על עלות השירות למעלית

  • מספר התחנות (קומות) בבניין
  • גודל המעלית
  • סוג הפיקוד
  • מהירות הנסיעה
  • סוגי הטכנולוגיות המותקנות

מדוע המחירים עולים?

במעליות מתקדמות מותקנות טכנולוגיות מתקדמות ועולם המעליות עובר מטמורפוזה מתחום שהוא כל כולו מכני לתחום עתיר טכנולוגיה. לעתים, לצורך טיפול במעליות מתקדמות יש להיעזר באנשי מחשבים.

האלקטרוניזציה של המעליות הגדילה מאוד את כמות הרכיבים "העדינים". הדוגמא הבולטת: ההבדל בין הלחצנים של העבר לבין הלחצנים האלקטרוניים של היום.

בנוסף, השימוש הנרחב ברכיבים אלקטרוניים חושף את המעליות החדשות לפגיעה קשה במיוחד במקרה של נזק מים, למשל כתוצאה מפיצוץ של צינור בדירה וזרימת מים לפיר המעלית. נזקי מים למעליות יכולים להגיע להיקפים אסטרונומיים.

בין אם מתנהלים בהסכם רגיל ובין אם בהסכם מקיף, הנושא של חלקי חילוף תמיד על הפרק. תהליכי הייצור העכשוויים משפיעים על אורך חיי הרכיבים השונים ולפיכך על תדירות ההחלפה.

רכיב שאליו נתייחס בנפרד, גם עכשיו וגם במידעונים הבאים, הוא הכבלים עליהם תלוי תא המעלית, ומערך הגלגליות בעזרתן עובדים הכבלים.
בשל תהליכי ייצור חדשניים והגדלה משמעותית בשימוש במעליות, במיוחד בבניינים גבוהים, הבלאי של הכבלים גבוה מאשר בעבר.

לסיכום

עולם המעליות משתנה, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה תפעולית. השינויים משפיעים על תקציב ועד הבית, אבל לוועד הבית יש אפשרויות לייעל ולהוזיל את השירות והאחזקה של המעליות.

המלצה: לבצע בדיקה מקצועית מקיפה של המעליות בבניין (במידת האפשר, רצוי לפני המסירה) על מנת לקבל תמונה מלאה ואובייקטיבית של המצב ושל הפתרונות הדרושים. יש לבצע בדיקה כזאת אחת לתקופה.

שרון ברדה

מומחה בתחום המעליות עם ניסיון מקצועי של יותר מ-20 שנה. ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי הרכוש בישראל.
טלפון: 050-9444777 * מייל: sharon@hsayl-lift.co.il
אתר: sharonbarda.com