בואו נחשוב על הדייר הנוסף שרוכש רכב חשמלי ויוצר את העומס הנוסף

הבטחנו שנדון בהרחבה בנושא עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים. הפעם, ראיון עם אמיר ירוחם, מנכ"ל Empower (חלק א)

בתקופה האחרונה אנחנו עוסקים באופן אינטנסיבי בנושא של מהפכת הרכב החשמלי. האמת היא שהתחלנו עם זה מזמן (כבר במידעון אפריל 2020), אבל לאחרונה – בטח שמתם לב – אנחנו "לוחצים על הגז" בנושא של רכב חשמלי ועמדות הטעינה שבאות איתו.
הסיבות הן ברורות, מהפיכת הרכב החשמלי כאן, והיא משפיעה, והיא ועתידה לחולל תמורות משמעותיות בתפקוד של דיירי בתים משותפים ובחיי היומיום של כולם, ודאי של חברי ועד הבית.

שוחחנו על המהפכה עם אמיר ירוחם, מנכ"ל חברת אמפוור אנרגיה מקבוצת דוראל, הפניקס ואמפא, המספקת פתרונות לעידן הרכב החשמלי לארגונים ולבתים משותפים.

אמיר ירוחם, מנכ"ל אמפוור

נתחיל מהשורה התחתונה, עד כמה ועדי בתים צריכים להיות בלחץ?

אני מתפתה לומר "מאוד", אבל זה לא שיש לחץ למחר בבוקר, זה לחץ לשנים הקרובות. הנקודה היא שהדברים זזים מהר וכל ועד בית שלא יגבש לעצמו היום את התוכנית לעידן הרכב החשמלי בסוף ימצא את עצמו בלחץ. את זה אפשר וצריך למנוע.

שימו לב, אני לא אומר לפעול היום, אלא לגבש את התוכנית היום. אם יש לך תוכנית במגירה אתה לא בלחץ.

מהן הנקודות הקריטיות בתכנון של הוועד לעידן הרכב החשמלי?

לדעתי, צעד ראשון הוא ללמוד. יש שני מסלולי למידה, הראשון הוא המסלול הטכני – איך עובדות עמדות טעינה, איך הן משפיעות על צריכת חשמל, מה הפתרונות הקיימים וכד'. מסלול הלמידה השני הוא המסלול הרגולטורי – מה החוקים, התקנות, הפסיקות, דרישות הביטוח וכיוצ"ב.

חברי הוועד לא צריכים להפוך למומחי רכב חשמלי או למשפטנים, אלא להכיר את הדברים, להבין את המשמעויות לטווח קצר וארוך, ולשמור את המידע במקום זמין לכל מקרה שצריך לרדת לפרטים.
חשוב גם, כמובן, לרענן את הידע מפעם לפעם. הייתי ממליץ לכל ועד בית למנות אחראי ידע בנושא, שתפקידו לרכז את המידע עבור כולם ולהתעדכן עבור כולם מעת לעת.

הצעד השני הוא התוכנית לעתיד לבוא. להתחיל להתקדם לפתרון מועדף. זה כבר קשור למאפיינים ולנתונים של כל בית משותף. אחר כך אפשר לקבל הצעות מחיר רלוונטיות ולקבל תמונה תקציבית.

אפשר לסכם את זה בשלוש מילים – להבין ולהתכונן בהתאם.

 

למה בעצם מתכוננים, איך החיים בבית המשותף משתנים בעידן הרכב החשמלי?

יש פה שלושה דברים מהותיים: צריכת החשמל של כל בעל רכב חשמלי, העומס על תשתיות החשמל של הבניין, והתקנות שונות שכרוכות בבינוי ומשפיעות על חזות הבניין.

נשמע פשוט, אבל בואו נחשוב על הדייר הנוסף שרוכש לעצמו רכב חשמלי ויוצר את העומס הנוסף, שגורם לקריסת התשתית. לרגע הזה צריך להיות מוכנים. אף אחד לא רוצה להיות שם. אני חושב שהמשמעויות מאוד ברורות.

 

מהו הפתרון המועדף לוועד הבית? אתה יכול להיות אובייקטיבי?

ברור שאני לא אובייקטיבי, אבל זה לא אומר שאני לא צודק. מה שכן, אני בהחלט ממליץ לכל ועד בית לבדוק את כל האפשרויות, גם פתרון של עמדות אישיות וגם פתרון של מערכת מנוהלת, ובכל אפשרות לקבל יותר מהצעה אחת. זה מהלך תקין של בדיקה והחלטה.

בגדול, פתרון של עמדות אישיות יכול להתאים לבתים משותפים עם מספר נמוך של דירות. יכול להיות גם מצב שבבניין גדול, לטווח מסוים של זמן, אפשר לבחור בפתרון כזה. יכול להיות אפילו שאפשר להתבסס על עמדות דירתיות לטווח ארוך, אם ועד הבית הכין תקנון מקיף ומסודר שמבטיח את חוסן התשתית ואת החזות.
אבל בסך הכל די ברור שבבניינים גדולים עם חניונים גדולים הפתרון המועדף הוא של מערכת עמדות מנוהלת, מהסוג שאנחנו באמפוור משווקים.

 

ומה בעניין העלות של צריכת החשמל לדייר?

נקודה חשובה, והיא כמובן חייבת להיות חלק מהתכנון והחישובים של ועד הבית. בפתרון של מערכת מנוהלת יש לכל בעל רכב חשמלי עלות נוספת על צריכת החשמל שלו. כלומר, המערכת יודעת לחשב את צריכת החשמל נטו של כל בעל רכב, אבל התשלום בפועל כולל גם עלות נוספת שנובעת מהחיבור למערכת מרכזית מנוהלת. כמה זה משמעותי? כל בניין יצטרך לעשות את התחשיבים שלו.

אני חושב שמערכות מנוהלות הן תחרותיות גם בעלות פר עמדה, כאשר לוקחים בחשבון את היכולות של המערכת לווסת את העומסים או למנוע טעינה בתעריפי שיא, וכמובן ככל שיש יותר מכוניות חשמליות בבניין המשותף. בנוסף, כדאי לקחת כבר היום בחשבון את המשמעויות של יכולות לאגירת חשמל.

על נושא אגירת חשמל ואיך ועד הבית יכול לייצר הכנסה לקופת הוועד – במידעון הבא.

 

מוקד לשאלות ולייעוץ בנושא עמדות טעינה לרכב חשמלי:

  • מייל: res@empower-il.com
  • ווטסאפ: 074-7876860.
×