נזקי מעליות: פערי עלות של מאות אלפי שקלים

שיחה עם מעליתן שמספק ייעוץ מקצועי לטיפול בנזקי מעליות לחברות הביטוח, וחוסך הרבה זמן וכסף לוועד הבית ולדיירים

שרון ברדה הוא יועץ מומחה מוסמך בתחום המעליות, עם ניסיון של למעלה מ-30 שנה. בשנים האחרונות הוא נושא גם בתואר ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי רכוש בישראל. שוחחנו איתו על ביטוח נזקי מעליות בבתים משותפים.

מעליות בבית משותף

מהן נקודות המגע של יועץ מעליות עם ועדי בתים בישראל?

יועצי מעליות פוגשים את חברי ועד הבית בשלושה מצבים אופייניים, שניים מהם – למרבה הצער – מתרחשים אחרי שנגרם נזק, תפעולי או ביטוחי, והשלישי כאשר מבינים שליווי שוטף יכול למנוע נזקים ולחסוך בעלויות השירות והחלפת החלקים, ולגרום לשיקוף מלא של הטיפול הנדרש במעלית.

נתחיל דווקא מהשלישי: איך ניתן למנוע נזקי מעליות?

ראשית, כמו תמיד, חייבים להקדים ולומר שאין מצב של אפס תקלות וברור שאי אפשר למנוע כל סוג של נזק. נזקי זדון, למשל, או ונדליזם הם כבר בתחום של מקצועות השמירה והאבטחה.

אנחנו מדברים על מניעה של נזקים משני סוגים – כתוצאה מאירוע ביטוחי כגון דליפת מים או שריפה, וכתוצאה מנזק תפעולי כגון בלאי, הזנחה וכד'.

המניעה, כמו בכל תחום, קל וחומר בתחום מכני, מתבצעת ע"י בקרה שוטפת. מפעם לפעם בתדירות קבועה, המוגדרת בנהלי עבודה, בודקים את הדברים. זיהוי מוקדם של מצב בלאי קריטי מאפשר לחסוך את שלב הנזק, זה ברור.

בואו ניתן דוגמא שכולנו מכירים ומבינים, מעולם הרכב: כל מכונית צריכה הכנה לחורף, הכנה לקיץ, טיפול 5,000, טיפול 10,000, וכמובן כל מה שקשור למבחני הרישוי התקופתיים (טסט). כל ההתרחשויות האלה הן בעצם נקודות בקרה על מצב הרכב, שיש להן היגיון ונוהל.

אותו עיקרון עובד גם בנושא של מעליות. ככל שיש יותר דירות ויותר דיירים, והמעליות עובדות באינטנסיביות גדולה יותר, הבקרה השוטפת חשובה יותר.

באופן כללי, מעלית צריכה לעבור אחת לתקופה בקרה טכנית הכוללת טיפול. התדירות תלויה במספר גורמים הקשורים לאופי המבנה וסוג הפעילות המשפיעים על תפעול המעליות.
לדוגמא: מעלית בבניין בן 7 קומות מגורים מוגדרת כמעלית רגילה המחייבת 6 בקרות וטיפולים בשנה. לעומת זאת, מעלית בבניין מסחרי בן 3 קומות בלבד דורשת 10 בקרות וטיפולים בשנה.
הבקרה והטיפול מבוצעים ע"י חברת המעליות, עפ"י קריטריונים שקבועים בחוק או בדין.

אנחנו מספקים שכבת בקרה נוספת, בשליטה מלאה של ועד הבית, שכוללת בדיקה חצי שנתית של איכות השירות והציוד, המעניקה תמונת מצב אמיתית של המעלית, ללא "חיסכון" בדברים הפחות טובים, ובנוסף בדיקה שנתית שכוללת גם היבטים תפעוליים ומסחריים כגון בדיקת הסכמי השירות.
 

ממה צריך להיזהר? מהם הנזקים הנפוצים ביותר?

צריך להיזהר מהרבה דברים, תכלס מהכל. יש רשימה ארוכה שכוללת גם עניינים שסטטיסטית הם נדירים מאוד. מדובר בחיי אדם.

הנזקים הנפוצים ביותר במעליות הם נזקי מים ונזקי בלאי. גם ענייני חשמל נפוצים מאוד, כאשר יש זיקה בין אירועי בלאי לבין אירועי חשמל לבין אירועי שריפה. העלויות עלולות להגיע לסכומים גבוהים מאוד.

אבל יש ביטוח שאמור לעשות את החיים קלים

לא בדיוק. ראשית, הביטוח לא מכסה נזקי בלאי. אי אפשר להזניח את המעליות ולצפות שחברת הביטוח תכסה את זה. לא הגיוני שחברת הביטוח תשמש כ"קרן שיפוצים" לבניין.

שנית, חברת הביטוח תבדוק לעומק ולפרטי פרטים את הצעות המחיר לתיקון הנזק. זה בעצם מה שעושה מומחה מעליות מטעמה.

קודם כל חייבים לבדוק שהגורם המתקן את הנזק יודע מה הוא עושה ועומד בדרישות החוק, שהתוכנית לתיקון באמת נותנת מענה לנזק שנגרם, שהציוד מתאים, שהחלפים נכונים, שאין התחכמויות – וכמובן, לבדוק שהמחיר הגיוני ואמין.

מכיוון שמעלית מושבתת גורמת לסבל משמעותי, רצוי שכל התהליך יקרה מהר. הנוכחות של יועץ בתהליך גורמת לכולם להתחדד ולהיות הרבה יותר זריזים. קוראים לזה 'מעליתן' שהינו הסמכות המקצועית הבלעדית והאחראית לתיקון המעלית.

האינטרס של חברת הביטוח ברור. מה האינטרס של הועד ושל הדיירים?

אני חושב שגם האינטרס של ועד הבית ברור, הן בהיבט של אחריות – על השירות לדיירים, לבטיחות וכד' – וגם בהיבט של יעילות. הוועד ודאי רוצה שהמעלית תחזור לכשירות במהרה, ויש ועדים שכבר מזמינים אותנו מטעמם, כדי לקצר עוד יותר את התהליך מול חברת הביטוח. יועץ מעליות שיש לו מוניטין אצל החברות חוסך הרבה זמן וכסף. אנחנו מדברים על פערי עלות של עשרות ומאות אלפי שקלים.

לדיירים זה כדאי כי יועץ בהכרח מבטיח שהעלות תהיה אמינה. זה קריטי כאשר הנזק או הבלאי למעלית נגרם בגלל תקלות צנרת בדירה מסוימת, שכן בעל אותה דירה חשוף לתביעה נגדית בשל הנזק שגרם. כלומר, לכולם כדאי שיהיה יועץ מעליות שידאג למקצועיות ולתקציב. זה נכון בנזקי ביטוח ועוד יותר בנזקי בלאי.

חשוב לי להגיד משהו על חברות הביטוח, שאותן אני מייצג בדרך כלל במקרים האלה; יש להן רצון לשלם כמה שפחות, זה ברור, אבל לא פחות מכך יש להן אינטרס לסגור את התביעה מהר. כל זה כאשר הן בטוחות בכל מה שקשור לצד המקצועי והבטיחותי.

***

אתר האינטרנט של שרון ברדה: https://sharonbarda.com

×