תקן 1205 עלול להוביל את ועד הבית לבית המשפט

לכאורה, לאחר שניתן טופס 4 לא אמורות להיות סוגיות בנושא תקן 1205. והנה, הנושא עולה מעת לעת בדיונים משפטיים. מה ועד הבית צריך לדעת ויכול לעשות?

בתקופה האחרונה יצא לנו להיוודע לאירוע משפטי בו מעורב ועד בית. האירוע המשפטי קשור ליישום של בדיקות אינסטלציה ומתקני תברואה לפי תקן 1205.

האירוע המסוים עדיין מתנהל ולפיכך לא נוכל להתייחס אליו, אך בדקנו את הנושא ומסתבר כי יש לא מעט פסקי דין הקשורים לתקן 1205. כלומר, הנושא מתגלגל לבתי המשפט ויכול להיות שיש "חורי מידע" בכל הקשור לתקן הנ"ל ולמשמעויותיו.

אנו מרכזים כאן מידע בסיסי שיאפשר לכם לבדוק את עצמכם בנושא.

מהו תקן 1205?

תקן 1205 מגדיר את הסטנדרטים בכל הקשור למתקני אינסטלציה ותברואה בבנייני מגורים. התקן מתייחס הן לבניין עצמו, כלומר באחריות ועד הבית, והן לדירות בבניין שבאחריות בעליהן.

התקן מגדיר שורה ארוכה של בדיקות אותן יש לבצע על מנת לקבל את טופס 4 ואת טופס 5. טפסים אלו מאשרים אספקת מים, חשמל ושירותי טלפון לבנייני מגורים ואת האכלוס של בתי מגורים.

בפועל, קבלת טופס 4 קובעת את תאריך סיום הבנייה באופן רשמי. לפיכך אנו מניחים כי רובכם הגדול מכיר את התקן ואת הדרישות.

מדוע העניין מתגלגל לבתי משפט?

לכאורה, על פניו, ברגע בו ניתן טופס 4 יש אסמכתא לכך שבעלי הדבר – ועדי בתים ו/או בעלי דירות – קיימו את הנדרש. אלא שבכל זאת ניתן לראות כי הנושא נדון לא מעט פעמים במסגרות המשפטיות.
בחלק ניכר מן המקרים מדובר בתביעות בין בעלי דירות לבין החברה הקבלנית, אך יש גם מקרים בהם מעורב ועד הבית, הן באופן ישיר והן באופן עקיף.

יש אפילו פסק דין אחד בו קובע בית המשפט כי תקן 1205 הינו בגדר המלצה בלבד. פס"ד זה גרר דיון ציבורי בהובלת אחד הצדדים לאותו דיון משפטי.

המלצות מעשיות לוועד הבית

כאמור, יש להניח כי אין לכם סיבה לדאגה בכל הקשור לתקן 1205, שכן עובדה שיש בידכם את טופסי 4 ו-5, אך יחד עם זאת העובדה שהנושא מתגלגל לבתי משפט צריכה להטריד אתכם. אתם לא רוצים שזה יקרה.

מה אפשר לעשות כדי להקטין את הסיכוי שמצב כזה יתרחש?

  • להכיר היטב את התקן ואת משמעויותיו. אפשר לקבל ייעוץ נקודתי בנושא ממשפטן מומחה או עורך דין.

  • לשקול בדיקה יזומה על מנת לוודא שבאמת הכל תקין. המטרה: שלא יהיו לכם הפתעות במידה ובכל זאת תדרשו לתת מענה בדיון משפטי..

  • לספק לבעלי דירות גישה למידע רלוונטי עבורם, למשל באמצעות קישורים.

×