מעלית חייבת להיות מאווררת. קודם כל מהסיבה הבסיסית של צינון תא המעלית, עניין חשוב במיוחד בימי האביב והקיץ הישראליים, אך יש גם סיבות של מניעת ריחות, סירקולציה של אוויר וכד'. בימי הקורונה לאוורור המעליות היתה, כמובן, חשיבות מיוחדת.
היום ידוע כי התקן אוורור במעלית מפחית לחץ ותחושות שליליות לגבי נסיעה במעלית, ותורם לשקט הנפשי של הנוסעים במעלית.
קיימות 3 שיטות לאוורור מעליות:
מאוורר ציר כדורי
מאוור ציר כדורי מיועד בעיקר להוצאת עשן ואוויר חם מחללים סגורים כגון תאי מעלית, חדר מכונות, ובכל חדר בו יש מערכות חשמליות ואלקטרוניות שיוצרות חום.
האפקט המצנן של מאוורר ציר כדורי במעלית הוא מוגבל. במעליות מותקן בדרך כלל מאוורר ציר כדורי בקוטר 6 אינץ'.
מפוח צנטריפוגלי
מפוח צנטריפוגלי נועד להזרים אוויר בלחץ גבוה לצורך אוורור, יניקת אבק, או סילוק חום ועשן מחללים סגורים. הוא משמש בעיקר בחדרי מכונות, מערכות מיזוג, תעלות אוורור, ומתקנים תעשייתיים בהם נדרש ספיקת אוויר יציבה ולחץ גבוה.
המפוח הצנטריפוגלי פועל על עקרון של יניקת אוויר ממרכז הרוטור ודחיפתו כלפי חוץ באמצעות כוח צנטריפוגלי.
במעלית ייתכן שימוש במפוח צנטריפוגלי במקרים בהם מאוורר רגיל אינו מספק את הדרישה לפינוי חום או עשן באופן יעיל.
האפקט המצנן של מפוח צנטריפוגלי טוב יותר מזה מאוור ציר כדורי ולכן הוא נפוץ במעליות של בניינים גבוהים בהם הנסיעה עשויה להימשך קצת יותר זמן.
מזגן
מזגן הוא ההתקן המועדף למעליות, במיוחד למעליות שמסיעות יותר מ-10 נוסעים. המזגן מותקן על גג המעלית, והוא משרת את כל הפונקציות הנדרשות – הוצאת עשן, אוויר לא נקי וחום – כאשר בנוסף הוא גם מקרר את תא המעלית לטמפרטורה המבוקשת.
האפקט המצנן של מזגן הוא כמובן מושלם.
לתשומת לב: התקנת מזגן במעלית מחייבת בדיקה של איזון תא המעלית ומשקל הנגד.
במה לבחור?
הבחירה בפתרון האוורור הנכון למעלית שלכם צריכה להיעשות לפי מאפייני המבנה, תדירות השימוש במעלית, מספר הנוסעים, ותנאי האקלים במקום.
בחירה לא נכונה עלולה להוביל לאי נוחות, עומס חום, תקלות במערכות החשמל, ולפגוע בתחושת הביטחון של הנוסעים.