הקיץ כבר כאן והוא עוד יתחמם ככל שנתקדם לחודש אוגוסט והחמסינים. זה משפיע על הרבה דברים וביניהם על המעליות. בחודש קודם כתבנו על הצורך באוורור של המעלית לרווחת הנוסעים, והפעם נדון באותו עניין אבל מהזווית הטכנית. כן, גם למעלית שלכם חם בקיץ.
גורמי חום עיקריים
- מיקום חדר המנועים – רוב חדרי המנועים של המעליות ממוקמים בקומה העליונה של הבניין או על הגג. מיקום זה חושף את החדר לקרינת שמש ישירה ולטמפרטורות חיצוניות גבוהות. ככל שהחדר קטן יותר, כך גדלה השפעת הטמפרטורה החיצונית על הטמפרטורה הפנימית.
- חום הנפלט מהמערכת החשמלית – הרכיבים החשמליים של המעלית מייצרים חום בעצמם:
- ממיר התדר– צורך אנרגיה חשמלית ומשחרר חום כתוצר לוואי
- התנגדות הבלימה– צורכת חשמל במהלך בלימת המעלית ומשחררת חום
- המנוע – מייצר חום כתוצאה מחוסר יעילות של 100%
כל הרכיבים הללו משחררים את החום לתוך חדר המנועים הקטן, מה שגורם לעלייה משמעותית בטמפרטורה.
השלכות של טמפרטורה גבוהה
- התחממות יתר של המנוע – כאשר המנוע מתחמם מדי, הוא נכנס למצב הגנה ועוצר אוטומטית, מה שגורם להיתקעות המעלית.
- פגיעה בלוח הפיקוד – הרכיבים האלקטרוניים רגישים לטמפרטורות גבוהות ועלולים להיפגע או להפסיק לתפקד כראוי.
- קיצור חיי הרכיבים – חום יתר מקצר באופן משמעותי את משך החיים של כל רכיבי המעלית, מה שמוביל לעלויות תחזוקה גבוהות יותר.
- החלקה של רפידות העצירה – גורמת לשינוי של כ-1 ס"מ בטווח העצירה של המעלית.