בסופו של דבר הרסו את הפרגולה

הכרת החקיקה, ניהול התקנון ושיתוף מידע עשויים לעזור לוועד הבית במניעת סכסוכים בבית המשותף.

פסק דין שהתקבל בבית המשפט המחוזי בכפר סבא בחודש אפריל 2023, בעניין של דייר סרבן בבית משותף ברעננה, מאיר שני נושאים שנמצאים לפתחו של ועד הבית. נושאים אלה מתלכדים במקרה הנדון לאירוע משולב שהתגלגל לעימות משפטי:

  • שימוש פרטי בשטח ציבורי – פרגולה פרטית שהפכה לתוספת בנייה.

  • פרויקט תמ"א 38 – התמודדות עם התנגדויות של דייר סרבן.

בסופו של דבר, בעקבות פסק הדין, הדייר הסרבן נדרש להרוס את הפרגולה, נאלץ להסכים להחלטת הרוב על פרויקט תמ"א 38, וחויב בסכומי כסף גדולים.

כתבה על פסק הדין

השאלה מבחינת ועד הבית היא: כיצד להימנע ממצבים מסוג זה ולחסוך לכולם הרבה זמן, לא מעט כסף והמון עוגמת נפש?

להכיר את החקיקה הרלוונטית

סמכויות ועד הבית, זכויות בעלי הדירות ועוד מגוון רחב של נושאים הנוגעים בחיי היומיום בבתים משותפים, מעוגנים בחקיקה. אין צורך להפוך למשפטן כדי להתעמק בחקיקה ובפסיקה הרלוונטית. הכרת החקיקה שנוגעת לוועד הבית והחיים בבית משותף, יכולה לסייע רבות בבנייה נכונה של התקנון. בניית תקנון ואכיפתו יסייעו במניעת התפתחות של בעיות בין הוועד לבעלי הדירות והדיירים, ובין בעלי הדירות לבין עצמם.

שני חוקים חשובים במיוחד שכדאי להתחיל את המסע מהם:

חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969

חוק בתים משותפים [נוסח משולב], תשכ"א-1961

מקבץ קישורים בארכיון של מידעון בר-עוז:

קישורים שימושיים למידע משפטי

ניהול התקנון

כלי העבודה המרכזי של ועד הבית הוא התקנון. באמצעות התקנון חברי ועד הבית, ובעצם כל בעלי הדירות, יכולים לקבוע קריטריונים רבים ומגוונים להתנהלות במרחב הציבורי, בכלל זה שימוש פרטי בשטח ציבורי.

על מנת לעצב תקנון אפקטיבי ועד הבית נזקק להסכמת הדיירים.

אודות תקנון בתים משותפים באתר כל-זכות

בחוק המקרקעין (ראו קישור קודם) יש התייחסות נרחבת לתקנון הבית המשותף.

שיתוף מידע

לוועד הבית יש מבחר אפשרויות להפיץ ולשתף מידע, את חלקן סקרנו בעבר במידעון בר-עוז. באמצעות שיתוף מידע – במיוחד בנושאים שעלולים להגיע לעימות – ועד הבית יכול למנוע טעויות של בעלי דירות ודיירים, וכמובן לגרום למי שעשוי לחשוב על פעולה חד צדדית לחשוב שוב.

בכל מקרה, אם חלילה יגיעו דברים לעימות בבית דין, ההפצה ושיתוף המידע יעמדו לזכות ועד הבית.

ניהול ידע

כל ההתנהלות של ועד הבית צריכה להיות מתועדת, קל וחומר במצבים מסוג זה שיכולים להגיע למישור משפטי. התיעוד כולל תקנון על גרסאותיו, פרוטוקולים, הצבעות ועוד.

ניהול הידע והמידע של ועד הבית עשוי לסייע בעבודה עם ספקים, בתהליכי גבייה, תיקונים ושיפוצים וכמובן כאשר סכסוכים מתדרדרים לדיונים משפטיים. בגיליונות קודמים המלצנו לכם על פתרונות אפשריים לניהול ידע באופן דיגיטלי.

מידעון בר-עוז: הטיפים הדיגיטליים שהכי אהבתם

לקחת אחריות

אין דרך נכונה להסביר מה פירוש "לקחת אחריות", ולמעשה הכוונה היא שוועד הבית צריך לפעול בשיקול דעת. ככל שיהיה לוועד יותר ידע בחקיקה, יותר שליטה בתקנון, ויותר תקשורת עם בעלי הדירות והדיירים, כך יהיה יותר קל לפעול בשיקול דעת.

המציאות מוכיחה דבר אחד – מה שאינו מטופל במהירות מתפתח לבעיה גדולה יותר.

×