עמדות טעינה לרכב חשמלי – מי משלם?

עידן הרכב החשמלי הגיע ויש לכך השלכות על פתרונות החניה בבתים משותפים, ועל צרכי ביטוח צד ג'. חשוב לדעת

באחד הגיליונות הראשונים של מידעון בר-עוז הבטחנו לכם שהעידן הרכב החשמלי קרוב, וכדאי להתחיל להכיר את הנושא של עמדות טעינה לרכב חשמלי.
שנה וחצי אחרי כבר אי אפשר להתעלם מהנוכחות הגוברת של מכוניות חשמליות בכבישים וברחובות. זה אומר, כמובן, שהן מגיעות גם לחניונים.
המשמעות היא שיש יותר ויותר שאלות, של חברי ועד ושל דיירים, בנושא רכב חשמלי ועמדות טעינה בבתים משותפים.

עמדות טעינה לרכב חשמלי – ביטוח צד ג'

האם מותר להתקין עמדות טעינה בחניה הצמודה?

דייר שרכש רכב חשמלי חייב שתהיה עמדת טעינה במקום החניה שלו. לפי המצב החוקי נכון להיום, הוא נדרש לאישור מהדיירים לצורך התקנה כזאת, אך כבר כעת מונחת על שולחנו של המחוקק הצעת תיקון לחוק המקרקעין, שתאפשר התקנת עמדות טעינה ללא צורך באישור. זה בלתי נמנע לאור התרחבות התפוצה של מכוניות חשמליות.

לכן, המלצתנו היא להתייחס לסוגיה כאילו מותר להתקין עמדות טעינה לרכב חשמלי.

מי משלם על החשמל?

דייר שיחבר את עמדת הטעינה לנקודת חשמל פרטית – כלומר, הוא מחויב ומשלם ישירות על החשמל שהוא צורך עבור טעינת רכבו – יוכל לעשות זאת כחלק מהתקנת עמדת הטעינה, ללא צורך באישור.

חיבור לנקודת חשמל פרטית אינו פרקטי, או יקר מאוד, עבור מרבית הדיירים, למעט אלו שגרים בקומות התחתונות. לכן מרבית הדיירים יידרשו לחיבור לנקודת חשמל ציבורית (משותפת).
לשם כך יידרש, לפחות כך מסתמן עפ"י החקיקה המתגבשת, אישור של הדיירים (או הוועד, בהתאם לתקנון), כאשר על הדייר יהיה לשלם עבור צריכת החשמל לטעינת הרכב.

המלצתנו היא לעגן כבר כעת בתקנון הבניין את הנהלים הכרוכים באישור מהיר לשימוש בנקודות חשמל ציבוריות לצורך טעינת רכבים חשמליים.
בנוסף, כדאי לשקול פרויקט מסודר של התקנת עמדות טעינה בכל מקומות החניה בחניון של הבניין.

 ביטוח צד ג' לעמדות טעינה

עמדות טעינה עלולות להוות סיכון בטיחותי. בסופו של דבר מדובר בחשמל שעלול לגרום להתחממות, קצרים והתלקחויות. יש מקרים מתועדים.

לפיכך, ועד הבית יכול להתנות חיבור של עמדת טעינה לנקודת חשמל ציבורית, בקיומו של ביטוח צד ג' ייעודי לעמדת הטעינה מטעמו של בעל הרכב.
ביטוח צד ג' לעמדת טעינה לרכב חשמלי הוא פתרון ביטוחי חדש, המבטיח כיסוי לנזקים שנגרמו לרכוש משותף ולרכבים של דיירים כתוצאה משריפה שמקורה בעמדת הטעינה. למידע נוסף

כמה עולה ביטוח צד ג' לעמדת טעינה?

גבול אחריות
למקרה ולתקופה

עלות ביטוח לשנה

1,000,000 ש"ח

870 ש"ח

2,000,000 ש"ח

1,450 ש"ח

3,000,000 ש"ח

2,000 ש"ח

4,000,000 ש"ח

2,750 ש"ח

 דמי השתתפות עצמית: 10,000 ש"ח.

למידע ולרכישה של ביטוח צד ג' לעמדת טעינה – הקליקו כאן
דוגמא להסכם התקנה של עמדת טעינה

האזינו לשיחה בנושא טעינת רכבים חשמליים בחניון בית משותף
פודקאסט 'קומת ביניים' (27:21 ד') – הקליקו להאזנה