האם מיסי ועד הבית צפויים לעלות?

עליית יוקר המחייה משפיעה גם על מיסי ועד הבית בישראל, אך זה לא הגורם היחיד שיכול להקפיץ את העלויות

יוקר המחייה משפיע גם על מיסי ועד הבית, כמובן. עליית מחירי החשמל, המים, הניקיון וכד' באים לידי ביטוי בעלויות השוטפות של ועד הבית, ומן הסתם גם על גובה התשלום של בעלי הדירות והדיירים עבור שירותי ועד הבית.

תקנון ועד הבית אמור להכיל את עליית המחירים "הטבעית" כתוצאה מהתייקרויות במשק, שמשפיעות על כולם. כלומר, הוא צריך לכלול מנגנון עדכון של מיסי הוועד בכפוף ליוקר המחייה, מדד המחירים וכל השאר.
ללא מנגנון מובנה בתקנון, כל קפיצה במיסי הוועד תחייב פגישת דיירים והצבעה. זה לא הגיוני וגם לא באמת מעשי, בוודאי בתנאי שוק אינפלציוניים.

אבל לא רק יוקר המחייה יכול להשפיע על מיסי הוועד.

קדמה ונוחות – יש לזה מחיר

בשנים האחרונות מתפתחת תופעה של שכלול המרחב הציבורי בבתים משותפים. מתקינים שערים אוטומטיים בחניון, מפעילים חדר כושר, קונים ציוד לחדר דיירים, מפעילים מתקני חניה, עמדות טעינה מרכזיות – לכל הדברים האלה יש השפעה אדירה על איכות החיים בבית המשותף, וגם על עלות התחזוקה של הבית המשותף. כלומר, על מיסי ועד הבית.

במקרים אלה קשה יותר לעגן בתקנון את המנגנון להעלאה הנובעת במיסי הוועד, אבל ממילא הוועד נדרש לאשר פרויקטים וחלק מהאישור צריך לכלול גם את ההשפעה על מיסי הוועד.

במקרים אלה קשה יותר לעגן בתקנון את המנגנון להעלאה הנובעת במיסי הוועד, אבל ממילא הוועד נדרש לאשר פרויקטים וחלק מהאישור צריך לכלול גם את ההשפעה על מיסי הוועד.

תמ"א והתחדשות עירונית – השורה התחתונה

אנשים שמתגוררים בבתים שעברו פרוייקטי תמ"א והתחדשות עירונית, חווים איכות חיים חדשה – דירות יותר גדולות, מרחב ציבורי יותר מפואר ומשוכלל, מתקנים שלא היו קודם. יחד עם זה באה גם קפיצת מדרגה במיסי ועד הבית.

אם מתוכנן אצלכם פרויקט כזה, כדאי לחשוב איך להכין את הדיירים למיסי הוועד ביום שאחרי.

פתרון נפוץ הוא לכלול בחוזה עם הקבלן המבצע גם התחייבות לסבסוד מיסי ועד הבית עבור כל בעלי הדירות הישנות בבניין לתקופה של מספר שנים.

מבט לעתיד – הבתים יהיו משוכללים יותר

הבניינים החדשים כבר כוללים שכלולים ומתקנים רבים שבעבר היו בגדר מותרות, החל ממערכות חימום וקירור חדשניות, תשתיות תקשורת מתקדמות, מתקני מחזור ועוד. בבניינים אלה מיסי ועד הבית מתחילים מרף גבוה יותר מבעבר.

בבניינים רבים כבר ניתן לראות מיני קאנטרי-קלאב שכולל חדר כושר, בריכת שחייה, חדרי אירועים ומשחק ועוד. לא מדובר רק באזורי יוקרה אלא גם בפרברים החדשים והמתחדשים של הערים. סטנדרט הבנייה עולה וברור לכל על מה זה משפיע.

בתי העתיד יהיו בנויים לפי עקרונות של קיימות (Sustainability) ויכללו מערכות לשימור אנרגיה, מחזור מים, ואפילו חינוך משלים. התפיסה העתידית היא של בניין כיחידה עצמאית. עלויות התחזוקה של בניינים כאלה עלולות להיות גבוהות יותר.

כבר היום מתחילים להישמע קולות הקוראים להסדרה חדשה של הוצאות התחזוקה של בתים משותפים, כדי להבטיח שהיכולת לחיות ולגור בבניינים המשוכללים לא תהיה בהישג יד של עשירים בלבד. בסופו של דבר, אי אפשר לדבר על סטנדרט בנייה חדש אם הוא לא נחלתם של רבים. זאת המשמעות של המונח 'סטנדרט'.

מבט על בנייני הדירות של העתיד

הפרמיה של הביטוח

מעבר למיסי הוועד, לכל החידושים והשכלולים שתופסים תאוצה בבתים משותפים יש השפעה גם על הכיסוי הביטוחי ועל הפרמיה עבור הביטוח. מובן כי ככל שיש יותר מתקנים מתקדמים – בריכה, חדר כושר וכל השאר – הביטוח יהיה יקר יותר. גם את זה יש לקחת בחשבון בתוכניות לעתיד.