רישום בית משותף בטאבו – תהליך קריטי

בפועל, אם לא התבצע רישום של בית משותף בטאבו, רוכשי הדירות אינם הבעלים החוקיים של הדירות. חשוב (מאוד) לדעת!

תביעה משפטית בהיקף של 700,000 ש"ח, שהגישו דיירים בבית משותף ברמת השרון, מפנה את תשומת הלב לעניין מהותי שנוגע לכל בעלי הדירות בבתים משותפים וכמובן גם לוועד הבית – רישום בטאבו של הבית המשותף ושל הדירות.

במקרה הנ"ל מחכים 28 בעלי דירות בבניין יוקרתי לרישום רכושם בטאבו ע"י היזם. הם מחכים 5 שנים ושילמו עבור הרישום שכר טרחת עורך דין בגובה מאות אלפי שקלים. כעת, כאמור, פנו הדיירים למסלול המשפטי.

מהו רישום בטאבו וכמה הוא חשוב? רמז: זה קריטי

רישום בטאבו של בית משותף למעשה מסדיר את הבעלות היחסית של רוכשי הדירות על הקרקע ועל הרכוש המשותף בבניין – לובי, חצר, גג וכד'. יותר חשוב, הרישום של הבית המשותף למעשה מסדיר את הבעלות של כל בעלים על דירתו.

שימו לב! עד ביצוע הרישום כל הבניין, כולל הדירות הפרטיות, נחשב כרכוש אחד משותף. לכן רישום בטאבו של בית משותף הוא קריטי – בלעדיו אין אפשרות לרשום את הבעלות על כל דירה. כל עוד לא בוצע הרישום של הבית המשותף, בעלי הדירות אינם נחשבים כבעלים החוקיים של הדירות אשר רכשו במיטב כספם.

אי רישום בטאבו מוריד את ערך הדירה. התובעים מרמת השרון מספרים על אובדן ערך כולל של מיליוני שקלים. בנוסף, אי רישום מקשה על קבלת משכנתא שכן הבנקים דורשים הוכחת בעלות על הנכס הממושכן, וכמובן שאין אפשרות למכור את הדירה.

איך מתבצע הרישום של בית משותף בטאבו?

בבניינים חדשים האחריות המיידית לביצוע הרישום בטאבו היא על היזם/קבלן וזהו חלק מחוזה העסקה. אלא שרוכשי הדירות הם בעלי האינטרס, ולכן בסופו של דבר האחריות היא על הרוכשים.

מדובר בתהליך בירוקרטי סבוך וארוך המתבצע מול המפקח על רישום בתים משותפים:

  • הגשת בקשה לרישום בית משותף (באמצעות עורך דין).

  • הגש מסמכי תשריט (פרטי החלקה, הרכוש המשותף והדירות) שהוכנו ע"י בעל מקצוע (ארכיטקט, מהנדס, שמאי).

  • הגשת תקנון, מינוי נציגות זמנית (ועד), וייפוי כוח של רוכשי הדירות.

  • מסמך נסח טאבו.

כל שינוי בדירה או בשטחים ציבוריים בבניין מחייב עדכון של הרישום בטאבו. כאמור, יש להיעזר בעורך דין לביצוע הרישום והתיקונים.

המלצה! כל תהליך המחייב גיבוש או עדכון של התקנון הוא הזדמנות לשלב בתקנון הסכמות בנושא עמדות טעינה לרכב חשמלי.