עמדות טעינה לרכב חשמלי: מערך דירתי מול מערך מרכזי

מענה לשאלה שעלתה בעקבות הכתבה על מערכת אמפוור (Empower): מתי ולמי עדיף לבחור במערכת מרכזית מנוהלת?

בעקבות הכתבה בגיליון יוני 2023, בנושא תשתית לטעינת רכב חשמלי ללא עלות של אמפוור, קיבלנו שאלות רבות. חלקן עשויות לעניין את כולם אנחנו נענה עליהן בגיליונות הקרובים.
נתחיל משאלה שיש לה חשיבות רבה, שכן היא עוסקת בתשתית ובמחשבה קדימה לעומק עידן הרכב החשמלי:

אם יש לנו בחניון של הבניין עמדות טעינה דירתיות, מדוע לעבור לתשתית מנוהלת?

מערכת עמדות טעינה מרכזית בבית משותף

חיבור דירתי מתאים לבתים משותפים קטנים

חיבור דירתי של עמדת טעינה לרכב חשמלי הוא, בפועל, חיבור משעון החשמל של הדירה המסוימת, שנמצא בחדר המונים או בארון חשמל ליד הדירה, אל עמדת הטעינה בחניון.

חיבור דירתי דורש אישור 'מתח זר' של חברת החשמל לכל עמדת טעינה בנפרד, וכמו כן התקנה של תיבת פיצול לצד המונה הדירתי.

לחיבור דירתי אחראי בעל הדירה, שיכול לבחור את עמדת הטעינה, את הגורם המבצע ואת הגורם המבטח. בעל הדירה גם אחראי לבדיקות התקופתיות של עמדת הטעינה.

במידה והתשתית הוורטיקלית צרה מלהכיל את הכבילה בין הדירות לעמדות הטעינה, יידרשו עבודות קידוח בין הקומות. מדובר בעלות משמעותית עם תוצאה לא אסתטית.

חשוב להדגיש, חיבור דירתי אינו "ג'ונגל" אלא כפוף לקריטריונים והנחיות שעוגנו בתקנון הבית המשותף. יחד עם זאת, ריבוי עמדות טעינה וספקים יוביל בהכרח לבעיות. דוגמא נפוצה: התקנה של דייר ב' גורמת לנזק בתשתית של התקנת דייר א'.

בנוסף, פתרון הנשען על עמדות טעינה דירתיות, לפי בחירת בעל הדירה והרכב החשמלי, לא בהכרח מוביל להוזלת העלות ללקוח (פר עמדה).

ועכשיו לעניין העומס החשמלי: חיבור דירתי הוא לרוב 25 אמפר תלת פאזי. רוב הרכבים החשמליים יודעים "למשוך" עד 16 אמפר תלת פאזי. כלומר, במצב בו בעל דירה מטעין את רכבו באמצעות חיבור ביתי, יהיה עליו לבחור איזה מכשיר חשמלי ביתי לכבות בזמן הטעינה של הרכב.

ניתן לראות כי הפתרון של עמדות טעינה דירתיות יכול להתאים לבתים משותפים עם מספר קטן של דירות ולמספר מצומצם של כלי רכב.

מערכת עמדות טעינה מרכזית מנוהלת

מערכת עמדות טעינה מרכזית, כדוגמת הפתרון של אמפוור, היא למעשה תשתית שמאפשרת לגדול בהתאם לצמיחת מספר המכוניות החשמליות בבניין. התשתית מספקת שורה של יתרונות שחשיבותם עולה ככל שיש יותר דירות בבניין (כלומר, הפוטנציאל לריבוי עמדות טעינה הוא גדול).

מערכת מרכזית מספקת שליטה מלאה על כלל צריכת החשמל ביחס לביקוש וגודל החיבור. המערכת מנטרת ומווסתת עומסים, בין היתר על מנת למנוע קריסת מערכת וניתוקים, הרחקת "צוואר הבקבוק" בזמן צריכת חשמל גבוהה ויכולת שליטה בזמני הטעינה.

מובן כי מערכת מרכזית הינה בטוחה ומקצועית. היישום מבוצע בליווי צמוד על ידי משרד מתכננים, בניית תוכנית מותאמת לתקנים ותקנות, ואישור בודק חשמל מוסמך על ההתקנה. החיבור של משתמש חדש (דייר נוסף רכש רכב חשמלי) הינו מהיר ופשוט.

לוועד הבית ולדיירים יש כתובת אחת לתמיכה ותקלות. בדיקות תקופתיות מבוצעות במרוכז וחוסכות בעלויות. בדרך כלל קיימת התחייבות לעמידה בזמני שירות ו-SLA, כגון זמני תגובה בתקלה משביתה.

הפתרון של אמפוור למערכת מרכזית מעניק יתרונות נוספים הנובעים ממבנה הבעלות של החברה – פתרונות לאגירת חשמל ופוליסת ביטוח צד ג' משמעותית.

מוקד לשאלות ולייעוץ בנושא עמדות טעינה לרכב חשמלי:

×