למה אירוע הצתה בחניון צריך לעניין את ועד הבית?

באירוע בו הוצתה מכונית אחת נגרם נזק היקפי עצום למתחם שלם עם 15 בנייני מגורים. בעידן הרכב החשמלי זה צריך להדליק נורה אדומה אצל הוועד

בחודש דצמבר 2022 התרחש בתל-אביב אירוע שגרם לאי שקט בקרב דיירי בתים משותפים, וכתוצאה מכך בקרב חבר ועדי בתים. מדובר באירוע הצתה פלילי שהתגלגל לנזק היקפי – לא פחות מ-15 בניינים, מתחם מגורים שלם, ניזוק באירוע.

שריפה בבניין מגורים

אירועי הצתה אינם נפוצים, אך אירועי שריפה בבנייני מגורים נפוצים למדי. הגורם מספר 1 לשריפות בדירות מגורים הוא מכשירי חשמל, בדרך כלל בשל אי תקינות של המכשיר. גורמים נוספים לדליקות בדירות ובתי מגורים הם עומסי חשמל (בעיקר בבתים ישנים), אש שנשכחה בכיריים, נרות דולקים, תנורים ועוד.

דליקות בבתי מגורים שכיחות יותר בחורף, כאשר יש עומסים כבדים על מערכת החשמל וגם שימוש במכשירים וחפצים עם פוטנציאל גבוה יותר לגרום לשריפה, בעיקר תנורי חימום מסוגים שונים.

מה שחשוב במיוחד להבין , כפי שמוכיח האירוע הקשה בתל-אביב, הוא שבמקרים רבים, אם לא ברובם, שריפה אינה אירוע נקודתי, אלא אירוע רב צדדי. גורמים רבים חולקים את הנזק שנגרם.

עוד יש לשים לב לכך, ששריפה שמתלקחת בחניון הבניין עלולה להתפתח לנזק עצום, הן לרכוש פרטי והן לרכוש ציבורי. במקרה המדובר, הכל התחיל מהצתה של מכונית אחת בחניון של אחד הבניינים במתחם. הצתה זו הסתיימה ב-15 בניינים פגועים, כולל נזקי תשתית. עלויות השיקום עלולות להיות אסטרונומיות.

בתקופה הנוכחית לעניין זה חשיבות מיוחדת, שכן הפוטנציאל לדליקות בחניונים גובר, כתוצאה מהתרחבות השימוש ברכב חשמלי ובעמדות טעינה. עדיין אין נתונים על שריפות שנגרמו מרכב חשמלי ועמדות טעינה, אך יש סטטיסטיקה שמבשרת על העתיד לבוא: כבר שנים נרשמת עלייה במקרי שריפה בדירות מגורים כתוצאה מהתלקחות סוללות של אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים.

כתבות מגיליונות קודמים:

עמדות טעינה לרכב חשמלי – מי משלם?

סוללות של רכב חשמלי – סכנת התלקחות

בדיקת מערכות ולוחות חשמל באחריות הוועד

בדיקה הנדסית ובדיקת כיבוי אש – למי לפנות?

מתזי מים (ספרינקלרים) בבניין ובדירות

שורה תחתונה: בכל ביטוח רכוש, הן של ועד הבית והן של כל בעל דירה בנפרד, צריך לכסות גם נזקים לרכוש שבבעלות והן לנזקי צד ג'.
אתם כבר יודעים את זה אבל אנחנו מזכירים ומדגישים, כי הסיכונים מתרבים וגדלים. שמרו על הרכוש.

×