סכסוכי שכנים – ועד הבית צריך להגן על עצמו

אירוע מזעזע שהתחולל לאחרונה באיטליה מציף לסדר היום את הנושא של סכסוכי שכנים בבית משותף

סכסוכי שכנים הם, למרבה הצער, תופעה נפוצה למדי. בבתים משותפים כל סכסוך שכנים משפיע כמעט תמיד גם על דיירים שאינם חלק מהסכסוך. במקרים רבים ועד הבית הופך לכתובת אליה פונים הדיירים לצורך פתרון הסכסוך שהפך למטרד ציבורי. מה ועד הבית יכול וצריך לעשות?

הסיבות לסכסוך שכנים הן רבות ומגוונות, החל מטינה אישית מתמשכת, דרך מטרדי רעש, מטרדי עשן וריחות, נזילת מים, חניה, שימוש פרטי ברכוש ציבורי ועוד.

עד לאן הדברים יכולים להתדרדר ניתן ללמוד ממקרה מזעזע וטרגי שהתחולל רק לאחרונה באיטליה:

משיכת חבל – סכסוכי שכנים

דברים שכדאי לדעת על סכסוכי שכנים

  • רוב גדול של סכסוכי השכנים מגיע אל פתרונו בדרכים רכות, או באמצעות שיחה בין הצדדים הניצים, או באמצעות תיווך של שכנים אחרים, או כאשר הזמן עושה את שלו והדברים נשכחים. אבל יש סכסוכי שכנים שמתפתחים לאלימות ונמשכים לעתים אף שנים רבות ומעכירים את האווירה בבניין.

  • לוועד הבית אין שום מעמד בכל מה שקשור לסכסוך בין דיירים בבית המשותף, וכמובן שאין לו סמכויות כלשהן. למעשה, מומלץ לוועד הבית להימנע ככל האפשר מהתערבות. אבל, כאמור, בדרך כלל הדברים מגלגלים לפתחו של הוועד כאשר הסכסוך הופך לקיצוני או שהוא נמשך לאורך זמן רב.

  • במצב קיצוני, כאשר יש חשש לאלימות, קל וחומר כאשר מתרחשת אלימות, יש להזעיק את המשטרה.

  • כל אחד מהצדדים לסכסוך שכנים יכול לפעול בדרכים משפטיות. הערכאה המשפטית לטיפול בסכסוכי שכנים בבית משותף היא המפקח על המקרקעין. על פסיקת המפקח ניתן לערער בבית המשפט המחוזי.

  • ניתן לפעול לפתרון סכסוך שכנים גם באמצעות גישור. פתרון זה מחייב הסכמה של שני הצדדים לגישור.

  • בכל הליך, משפטי או גישור, מומלץ לצדדים לסכסוך להיעזר בעורך דין. סכסוכי שכנים הוא תחום מקצועי ויש מספר עורכי דין בישראל המתמחים בו.

  • במקרה של סכסוך שכנים כדאי לפנות לאגודה לתרבות הדיור המספקת מגוון שירותי יעוץ.

×